四技能を統合させたライティング

 

指導内容

学 習 活 動

指導上の留意点

 

本時の導入

Brain Storming

@  Your worries

A  How to solve the problems?

T: What is your worries?  A worry is a problem that you are anxious about.

  Exchange your ideas with your partner.

S: Exchanging the ideas.(2mins)

T: Then when you have worries, what do you do?

S: Exchanging the ideas. (2mins)

・全て英語で対話をすることができるように、教師が例を示す。

 

 

 

・生徒が交流をした後、その考えをクラスで共有する場をもつ。

Matching Activity

(information Gap)

*Introducing Dear Abbyfrom Washington Post.

*A Group students are given some real problem letters to read. B Group students, replies.  Then, match letters and replies.

・新聞の悩み相談の手紙と、それに対応する解決方法が書かれた紙を、ペアの生徒にそれぞれ渡し、個人で辞書を使わずに内容を把握した後、ペアで協力してマッチングさせる。

(Adapted from WRITING Games by Charles Hadfield and Jill Hadfield(2007))

 

Writing Activity

(Individual)

*Each student is given a role card and then read it within 2 minutes.

T: Youre a poor animal.  Please tell your terrible situation to you partner without looking at your card. After that, ask your partner to give you advice.

S: Students write a letter to the problem.

   (for 10-15 minutes)

 

 

Useful Languageの共有をする。

・作文を書く時間は、十分に確保する。

・その後、作文を自分で推敲する時間をとる。

   

Speaking (In pairs)

T:Now, you are going to tell your advice to your friend dog, Fido, or a horse, Beauty.

S: Exchanging letters by reading aloud.

S: After listening to partners advice, the listeners tell what they think about it.  

RejoindersClarificationsを使って話す。

 

 

 

          

Sharing

*4-5 students read their writings in front of the whole class.

 

・発表者に対するコメントを、何人かの生徒が述べる。

・その生徒ならではの視点や表現の良さを、クラスで共有する。

まとめ

まとめ・挨拶

*Teacher admits students effort and encourages students to keep learning.

・家庭での宿題を提示。